magazin

Mládí rovná se úspěch: Kdy je ideální začít s podnikáním?

Diskuse 3 Mládí rovná se úspěch: Kdy je ideální začít s
Životopisy těchto technologických miliardářů, kteří dosáhli velké úspěchy ve věku kolem dvaceti let, pomohly utvrdit dojem, že podnikání je hrou pro mladé lidi. To ale není pravda. Takové příběhy jsou spíše výjimkou než normou. Začít s podnikáním v mladém věku může mít několik jasných výhod. Například máte mnohem více času na to, abyste selhali při několika pokusech, tak jako většina podnikatelů, dokud nakonec uspějete. Mladší, jako skupina, jsou zdravější a mají tendenci mít méně rodinných povinností. Mohou mít menší averzi k riziku, často proto, že mají méně co ztratit. Mohou také těžit z pozitivního vnímání druhých jako „mladých lidí“. Kromě toho, jak řekl zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg, „Mladí lidé jsou inteligentnější.“

Mladí startupisti po nesčetných probdělých nocích přijdou s novou převratnou aplikací nebo spotřebním produktem, který zaútočí na trh, vytvoří obrovské osobní bohatství a připomene ostatním ze starší generace, že mladí hladoví lidé jim mohou sníst jejich oběd. Tento zažitý stereotyp má následky. Například v Silicon Valley vykazují investoři rizikového kapitálu zjevnou tendenci investovat do firem mladších zakladatelů. Vnímaná souvislost mezi mládím a úspěchem je natolik rozšířená, že někteří lidé z technologického segmentu údajně neotálejí navštívit plastického chirurga, aby vypadaly mladší.

Mládí rovná se úspěch: Kdy je ideální začít s podnikáním?

Výzkumy však naznačují, že vyšší věk je spojen s vyšší úrovní podnikatelského úspěchu.

Trojice vědců, Alex Maritz (La Trobe University), Bronwyn Eager (University of Tasmania) a Saskia De Klerk (University of Sunshine Coast) ve své práci naznačuje, že podnikání v dospělém věku, tedy po dosažení 50 let, roste rychleji než v kterékoli jiné věkové skupině v Austrálii. Všichni podnikatelé ve zralém věku založili asi 380 000 firem s obratem kolem 12 miliard dolarů ročně. Podnikatelé v dospělém věku provozují zhruba třetinu všech firem, které mají méně než tři roky. Dokonce i někteří z nejslavnějších mladých zakladatelů mají tendenci dosáhnout vrcholu v podnikání ve středním věku. Například Steve Jobs a Apple přišli se svou průkopnickou inovaci v oblasti iPhonů v době, kdy měl Jobs 52 let.

Výzkum zahrnoval průzkum mezi více než 1000 dospělými podnikateli a korelovaných výsledků s jinými studiemi o podnikatelích. Zjištění naznačují, že podnikatelé ve zralém věku mají tři klíčové výhody: lidský kapitál, sociální kapitál a finanční kapitál.

Starší podnikatelé nahromadily obchodní a životní zkušenosti, znalosti a dovednosti, sociální propojení a zdroje, které je lépe připravují k dosažení úspěchu. Mají sklon k lepším sociálním dovednostem a jsou schopni lépe regulovat své emoce než ti mladší.

Mají menší toleranci vůči riziku než mladší podnikatelé, což je však vyváženo jinými faktory, jako je důvěra v jejich schopnosti a zkušenosti. Jejich strach z neúspěchu je tak menší než u jejich mladších kolegů.

Výsledky výzkumu jen potvrzují závěry z předchozích studií, ve kterých se nenacházejí žádné důkazy o tom, že by mladí podnikatelé uspěli s větší pravděpodobností než ti ve středním věku. Například Pierre Azoulay, profesor MIT Sloan School of Management a jeho kolegové analyzovali údaje o 2,7 milionech zakladatelů amerických společností v letech 2007 až 2014, které zaměstnávaly nejméně jednu osobu. Průměrný věk při založení firmy byl 41 let. U společností s nejvyšším růstem, z TOP 0,1 procenta, byl průměrný věk 45 let. Autoři uzavírají že „všechny důkazy poukazují na to, že zakladatelé jsou obzvláště úspěšní při startu podnikání ve středním věku nebo později, zatímco mladí zakladatelé se jeví jako znevýhodnění“.

spot_img
- Reklama -SEO článek

Nejnovější články

Další články autora